Galerie Fotohof, Salzburg

Not a House, but a Face

Portraits, interiors and architectures of the fragment characterise the genres of the new photographs by Joachim Brohm and Valentina Seidel. The exhibition jointly conceived by the artists for FOTOHOF Salzburg explores, for the first time, the interplay between photographic works whose motifs defy the descriptions of normative photographic representation. The objects and people portrayed by Brohm and Seidel are characterised first of all by their unorthodox appearance, and a marginal quality. The works’ compositional precision and subtle colour palette are fundamental formal properties with which both artists hark back to previous works. The interplay between the individual photographs also gives rise to a new interpretative space that opens up potential levels of reflection beyond the documentary principles of photographs. For all the objectivity of the photographic reproduction, in combining their works for this exhibition Brohm and Seidel succeed nonetheless not only in raising the question of reality and identity, but also in examining the recurring question about image and reality as perceived through photography.

Portraits, Interieurs und Architekturen des Fragments bezeichnen die Genres der Fotografien von Joachim Brohm und Valentina Seidel. Die von beiden gemeinsam für den FOTOHOF konzipierte Ausstellung eröffnet den Blick auf ein Zusammenspiel fotografischer Arbeiten, deren Sujets sich den Beschreibungen gängiger fotografischer Repräsentation entziehen. Die von Brohm und Seidel dargestellten Personen und Gegenstände sind charakterisiert durch unorthodoxe Erscheinungen und eine durchgängig randständige Qualität. Kompositorische Präzision und die subtile Farbigkeit der Arbeiten sind grundlegende formale Eigenschaften, mit der beide Künstler an vorangegangene Werke anknüpfen. Im Miteinander der einzelnen Bilder zeigt sich ein Deutungsraum, der auch jenseits dokumentarischer Prinzipien der Fotografie mögliche Reflexionsebenen findet. Bei aller Sachlichkeit in der fotografischen Bildgebung vermögen Brohm und Seidel wiederkehrende Fragen nach Realität und Identität sowie nach Abbild und Wirklichkeit neu aufzunehmen.


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